16/04/2024
achterkant gele auto met een dubbele uitlaat

Gemeente Amsterdam gaat komende tijd een proef doen met de “geluidsflitsers”. Deze komen te zover bekend op de Valkenburgerstraat, RAI en Tussen Meer (Osdorp). Wanneer er genoeg data is verzameld en is geanalyseerd, zal er mogelijk een voorstel volgen richting de politiek zodat er misschien op termijn een bredere uitrol van dit soort geluidscontroles kan volgen, werd al eerder duidelijk uit een artikel van rtl nieuws.

Volgens data, afkomstig uit een actieplan dat de gemeente eerder presenteerde heeft zo’n 20,5% van de Amsterdammers geluidsoverlast van verkeer. Brom- en snorfietsen zijn de voornaamste bron van ergernis. Dit hangt ook samen met het feit dat deze verkeersdeelnemers vaak tegelijkertijd voor veel onveiligheid zorgen in het stadsverkeer met hun vaak onverwachte gewaagde moves op de autorijbaan en op de fietsstrook. In veel gevallen zijn er opgevoerde voertuigen in het spel. Het actieplan kondigt aan dat hier dan ook meer controles op uitgevoerd zullen gaan worden, waardoor een deel van de geluidoverlast al aangepakt zal worden.

Kaart van Amsterdam met zones van geluidsoverlast

Toch moest er daarnaast ook een plan van aanpak komen voor auto’s die teveel geluid produceren aangepakt worden. Het actieplan borduurt verder op een al lopende proef in gemeente Rotterdam, waarbij flitspalen controleren op geluidssterkte. Twee maanden lang werd er met audio- en video-opnames vastgesteld hoe groot het probleem was, meldt een artikel van de NOS in 2021. “In totaal werden 16.000 geluidspieken van 80 decibel of hoger gemeten. Meer dan 6000 daarvan zijn verder onderzocht met de gemaakte opnames en daaruit bleek dat de onderzochte geluidspieken werden veroorzaakt door dezelfde weggebruikers. Het gaat om een groep van ongeveer honderd automobilisten. Sommige van hen veroorzaakten wel zestien keer lawaaioverlast op één dag.” Om in kaart te brengen hoe groot het vergelijkbare probleem is in Amsterdam, werd er onder andere een geluidskaart gemaakt die rekening hield met de verschillende geluidsbronnen (denk ook aan voorbijrijdende trams en ander openbaar vervoer). Het plan met de geluidsgevoelige flitspalen is onderdeel van een grote pakket aan oplossingen. Zo wordt er naast bestraffende maatregelen ook gedacht aan speciaal asfalt dat geluid dempt en wordt het rijden van elektrische (en dus stillere) auto’s verder gestimuleerd.

getunede auto met rook en bandensporen op het asfalt

Prettig voor omwonenden, maar of het gros van de rest van de Nederlanders hier ook enthousiast over zal zijn zal nog moeten blijken. Er zijn natuurlijk ook zat mensen die een graag zelf een beetje herrie maken, en voor wie de lol juist zit in het hebben van een spoiler en een dikke ronkende uitlaat (of soms zelfs meerdere). Zo blijkt ook uit een recent artikel op Autoblog. Misschien dat een verboden liefde (herrie auto’s) juist wel extra oplaait op het moment dat het bestraft wordt. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de komst van speciale lawaai flitspalen.