27/04/2024

Maximumsnelheden trajectcontrole aangepast op A12

Trajectcontrole camera boven de snelweg naast een waarschuwingsbord wegwerkzaamheden en bordje A12

Iets wat je misschien nog niet wist: trajectcontroles werken niet altijd precies zoals je geleerd wordt. Tot nu toe zijn er namelijk plekken waar een trajectcontrole is geïnstalleerd, maar waar wegwerkzaamheden plaatsvinden, die voor uitzonderingssituaties zorgen. Sinds vandaag is daar, voor tenminste 1 zo’n plek, een einde aan gekomen. Zo kunnen bestuurders die over de A12 (Utrecht Galecopperbrug) rijden, vanaf nu ook een boete verwachten als ze de maximumsnelheid (normaal 100 km per uur) overschrijden,  die tijdelijk verlaagd is (70 km per uur), vanwege onderhoud aan de weg en de bijbehorende bekabeling. Voor sommige mensen is dit zeker even wennen (en oppassen geblazen!), want zo’n aanpassing in het trajectcontrolesysteem is nog nooit eerder voorgekomen, beamen Rijkswaterstaat en het openbaar ministerie.

Trajectcontrole: Hoe werkt dat eigenlijk?

Een trajectcontrole bestaat uit meerdere meetpunten. Er hangen dan meerdere camera’s langs de weg. Elke camera registreert eerst apart van elkaar het kenteken en de gereden snelheid van dat momenten. Door het gemiddelde te berekenen die het voertuig heeft afgelegd tussen twee meetpunten, wordt bepaald hoe hard iemand heeft gereden. Als deze snelheid boven de toegestane maximum snelheid uitkomt, kan de eigenaar van de auto een boete op de deurmat verwachten.

 

Voorheen werden camera’s eigenlijk nooit aangepast als er wegwerkzaamheden voorkwamen. Hierdoor konden veel bestuurders gewoon de maximumsnelheid (die normaal op die weg geldt) blijven rijden, meestal zonder consequenties. Dat lijkt nu voorbij, al is het niet bekend of alle trajectcontroles vanaf nu structureel aangepast zullen worden.

silhouetten van controle camera's die langs de weg staan in bonte fantasiekleuren

Hoe herken je wegwerkzaamheden?

4 tips om te voorkomen dat je al rijdende onaangenaam verrast wordt:

1: Tijdens het rijden kan je letten op geel gekleurde borden of aanpassingen daarop zoals doorgestreepte bestemmingen. Bij de gewijzigde situatie zelf is er ook vaak een geel gekleurde tijdelijke belijning aangebracht op de rijbaan die aangeeft wat je precies moet doen. De snelheid is vaak ook omlaag gebracht en wordt aan het begin van de gewijzigde situatie aangekondigd.

2: Ook zijn er vaak al dagen of weken van te voren gele borden geplaatst als er iets ingrijpends staat te gebeuren, zoals het afsluiten van een afrit of een hele weg bijvoorbeeld. Handig, want hierdoor kunnen bestuurders die vaker over het traject rijden er alvast rekening mee houden.

3: Radio aan? Op veel radiokanalen is er ook (vaak na het nieuws op hele uren) verkeersinformatie te horen over wegwerkzaamheden die vaak op dat moment voor files zorgen.

4: En last but not least: voordat je vertrekt is het natuurlijk altijd goed om even de actuele online verkeersinformatie te checken.