24/07/2024

Navigatiemelding wanneer hulpdienst dichtbij is

Ambulance scheurt op hoge snelheid door beeld naast een icoon van een roodgloeiende telefoon die een bericht ontvangt

Safety Priority Services

Ken je dat? Dat je achter het stuur op het laatste moment opschrikt, wanneer een ambulance, met loeiende sirenes en zwaailichten, je voorbij komt suizen, en jij je afvraagt waarom je dit zo laat zag. De sirenes waren door het rammelende autogeluid (vooral op de snelweg) of radio ook al nauwelijks hoorbaar. Blijkbaar reed je een tijdje even wat minder goed op je spiegels dan je dacht. Relax! Daar hoef je echt geen lesser of beginnend bestuurder voor te zijn, dat gebeurt iedere rijder nog wel eens.

Maar misschien is die situatie binnenkort verleden tijd. Het Ministerie van infrastructuur en Waterstaat start namelijk met een drie jarige proef, in samenwerking met zes grote app- en auto bedrijven. Hierbij wordt het nieuwe systeem, genaamd Safety Priority Services (SPS) getest. Het betreft hoofdzakelijk een nieuwe functie die zal verschijnen in navigatie-apps tijdens het rijden, waarbij de bestuurder op tijd (in beeld) gewaarschuwd gaat worden als er een hulpdienst nadert. Zo kunnen hulpdiensten naar verwachting sneller passeren, en is de bestuurder beter op (abnormale, en mogelijk gevaarlijke) verkeerssituaties voorbereid, zodat hij beter en sneller kan handelen.

RTL Nieuws meldt dat de proef zich allereerst zal gaan concentreren op ambulances. Later dit jaar volgen mogelijk meldingen voor de andere hulpdiensten zoals politie en brandweer.

Kia, Hyundai, TomTom en andere bekende namen

De zes bedrijven die meedoen aan deze proef zijn: Kia, Hyundai, TomTom, ANWB, Inrix en Be-Mobile. Naast de eerder genoemde waarschuwingsfunctie voor hulpdiensten wordt er ook getest met andere vergelijkbare meldingen. Zo kan dergelijke berichtgeving immers ook handig zijn, in het geval je als bestuurder andere gevaarlijke situaties nadert. Denk aan: spookrijders, onverwachte obstakels, gladheid of als je een file achterop rijdt (een zogenoemde filestaart).

Duidelijk mag zijn dat ook gedacht is aan auto’s met ingebouwde systemen, zodat een brede uitrol van de verplichting mogelijk is. Op deze manier passen bekende merknamen van autofabrikanten zoals Kia en Hyundai in het plaatje. Wellicht volgen er later nog meer merken die meehelpen aan deze grootschalige integratie van meldingen in de huidige navigatiesystemen.

vrouwelijke handen achter het stuur zicht hebbende op een telefoon met navigatie-app

Cruciaal UX Design

Vervolgens zal er wel goed gekeken moeten worden naar hoe de meldingen worden getoond”, zegt de door onze redactie geïnterviewde UX Designer Rik Nelemans, die in het verleden wel eens heeft meegewerkt aan een ontwerp van navigatie app voor een bekend Amerikaans Tech bedrijf (dat niet bij naam genoemd wil worden).

Tijdens het ontwerpproces dacht Nelemans vooral na over hoe deze meldingen eruit moest komen te zien, op het gebied van inhoud, vorm maar ook op welke momenten de meldingen het best konden verschijnen, zoveel rekening houdend met de bestuurder als eindgebruiker. “Best een uitdaging met veel verantwoordelijkheid”, voegt hij toe, “de melding moet wel in het oog springen, maar mag juist niet te afleidend zijn. Je wilt immers niet dat daar dan vervolgens weer ongelukken door kunnen ontstaan. Goed UX [user experience, red.] design kan dan cruciaal zijn.” Het zal waarschijnlijk dus van de uitwerking afhangen of bestuurders dit uiteindelijk als plus gaan ervaren in de nabije toekomst.

Sommige van deze functionaliteiten kennen we al langer van navigatieapps als Google Maps en Flitsmeister, maar een absolute regelgeving hiervoor is voorheen nog nooit aan de orde geweest in Europa. Mogelijk gaat deze proef daar uiteindelijk wel toe leiden. Volgens informatie van het samenwerkingsplatform DMI, dat ook betrokken is bij dit project, zullen dit soort meldingen (naar verwachting) in 2025 verplicht worden.