29/03/2024

Elektrisch rijden – en parkeren – mogelijk aantrekkelijker!

Met groene bladeren bedekte auto naast een parkeerbord met bliksemschicht

Verbeterplannen leefomgeving beloven beloningen

Vanaf volgend jaar kan je in een aantal gemeenten rekenen op fijne parkeerkortingen, als je rond kart in een elektrische bolide! Gemeenten krijgen namelijk binnenkort een pakket met meer groene tools cadeau, zodat ze nog meer kunnen sleutelen aan vergroening, aldus het gemelde plan van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Lagere parkeertarieven voor elektrisch rijden is hier onderdeel van.

Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen kan dit gaan zorgen voor een schone en (verkeers)herrievrije omgeving in heel Nederland. En dus de algehele leefomgeving van de hele bevolking boosten. Wel moet erbij gezegd worden dat  dit sterk zal afhangen van de gemeente waarin je woont, aangezien gemeenten zelf mogen kiezen of ze van dit pakket gebruik willen maken of niet. Ook de hoogte van de korting hebben de gemeenten zelf in de hand, en zal kunnen verschillen per wijk. Dat klinkt op zich logisch: parkeren op de Amsterdamse grachten blijft natuurlijk een compleet andere zaak, dan ergens in een buitenwijk als Diemen – of je nu elektrisch rijdt of niet.

Een roze spaarvarken dat gevuld wordt met muntjes die uit een electrische autostekker stromen

Alleen voor de aller schoonste

Parkeren zal dus niet overal in Nederland goedkoper worden voor elektrische auto’s. Welke gemeenten dit wel en niet gaan invoeren is nog niet duidelijk. Wel helder is dat het enkel zal gaan om de zogenoemde “meest schone voertuigen”, zoals auto’s die zo gebouwd zijn dat ze helemaal geen uitlaatgassen meer uitstoten, en dus volledig elektrisch zijn. De eerder erg populaire hybride modellen, die vaak alleen beperkte afstanden elektrisch kunnen rijden en daarna overschakelen op een andere fossiele brandstof, vallen hiermee dus buiten de boot en kunnen de beloning van goedkopere parkeertarieven wel op hun buik schrijven. De tijd dat hybride rijden ook al als een hele milieubewuste keuze werd gezien, lijkt hiermee weggevaagd te zijn.

De groep mensen die voordeel kan trekken uit deze regeling, is al met al dus waarschijnlijk nog relatief klein op dit moment. Maar het idee hierachter is natuurlijk om aan te sturen op het klimaatdoel van 2050, waarbij écht iedere bestuurder volledig schoon rijdt op de Nederlandse wegen. Hoe snel we die kant op bewegen ligt natuurlijk deels bij de rijder zelf, en valt nog te bezien. Maar daarop inspelen met korting is zeker geen gekke (eerste) gedachte, als je uitgaat van het idee dat “de Nederlander” daar meestal erg gevoelig voor is.